Fyra Dagar Ger Fulla Magar

Härmed erbjuder jag rubriken som slagord till vem som helst som vill kampanja för att alla som fått sänkt arbetstid skulle kunna använda den där extra dan till att bryta upp gräsmattan och odla potatis.
Jag tror att det var Transport som blev så fantastiskt upprörda när förslaget om sänkt arbetstid kom, som en sista utväg för att rädda jobb. Liksom, hur kontraproduktiv får man vara? Jag gav ju mig själv sänkt arbetstid i våras, istället för löneförhöjning, och jag har nästan helt slutat gråta på väg till jobbet på mornarna nu.
Hittills, förutom uppsägningarna som så klart är dåliga, verkar den här ekonomiska krisen vara det bästa som hänt på länge. Fyra dagars arbetsvecka? Det har partiet som jag röstar på kampanjat för sen 80-talet. Minskad konsumtion? Samma sak där.
All förändring är smärtsam, och nu gäller det att vi plockar upp de här spillrorna framgång och sätter ihop dom i ett vettigt mönster.
Första steget är att se till att alla vi som jobbar mindre, och har mindre pengar, får något annat istället: trädgård.
Precis som det stod i Tidningen Jag I Vanliga Fall Hatar, så hjälper trädgården även mot sånt som känns dåligt på insidan, som oro och ledsamhet till exempel. Och om man har mindre pengar sparar man genom att odla eget. Och den där överblivna tiden, som man annars skulle spendera framför TVn, följt av några timmar med öppna ögon i sängen, används istället till något som man själv, familjen och djuren runt omkring en mår bra av.
Tänk om alla Volvo-anställda i Köping, alla IF Metallare i Skövde, alla kommunanställda i Haparanda fick vara hemma och göra om villagräsmattan till köksträdgård, istället för att dricka automatkaffe i plastmugg och titta på klockan, hela fredagarna. Vore inte det bättre?
Det som behövs, förutom min fantastiska slogan, är en handlingsplan. Odlingsråden bör vara desamma, var de än kommer från, grödorna som rekommenderas ska vara dum-säkra.
En kampanj och en manual är allt som saknas, sen kan framtiden börja. En framtid utan tillväxt, med minskad konsumption, minskad arbetstid och högönsklig välmåga för alla inblandade.

2 reaktioner på ”Fyra Dagar Ger Fulla Magar

  1. Ping: Några snabba slagord, så här på måndag morgon | the secret gardener

Kommentera

