An Ideal for Living – Capellagården

Jag var å hälsade på på Capellagården för några helger sen, och det fortsätter vara en av de bästa trädgårdarna och växtbutikerna i Sverige.

Här är några höjdpunkter:

2017-06-17 11.13.30 capellagården mandragora

Jag går alltid till giftträdgården först, och alrunan gör mig aldrig besviken. Jag blev extra glad av att få se en av frukterna i år. Den syns här på bilden också: den ligger på marken, under ett av bladen till vänster, och ser ut som såna där frukter som potatisen kan få efter att den gått blom.

2017-06-17 11.14.40 capellagården

Det här var något okänt i giftträdgåden, men jag föll för de plisserade bladen. Kan ha varit nysrot känner jag nu!

2017-06-17 11.15.52 capellagården daggkåpa

Ge mig daggkåpa som fototapet, tack.

2017-06-17 11.20.08 capellagården wisteria blåregn

Den här bilden tog jag specifikt till en vän som precis planterat blåregn. Om man sparar en stjälk av blåregnet och låter den åldras så blir den helt fantastiskt arkitektonisk.

2017-06-17 11.22.04 capellagården växtstöd

Växtstöd är Capellagårdens specialitet. De ser alltid olika ut från år till är, men är alltid skitsnygga. Sånt här vill jag bygga.

2017-06-17 11.22.16 capellagården blomma för dagen

Och en sån här blomma för dagen vill jag ha som klättrar längs stödet.

2017-06-17 11.24.29 capellagården flätad kompost

Och en sån här kompost vill jag kasta ogräset i.

2017-06-17 11.28.51 capellagården växtstöd

Och, allra sist, så MÅSTE jag skaffa mig en pil! Tänk å kunna fläta egna pilgrejer? Utan att behöva betala 100 kronor fånget, eller vad det nu kostar att köpa flätpil.

Kommentera

