Dezign

När det kommer till att skriva blir jag nästan alltid mest inspirerad av saker som är dåliga. En dålig bästsäljare får mig att kasta mig ner framför datorn (men den får inte vara katastrofal – det funkar inte med typ 50 Shades of Grey som är så tråkig att den är oläsbar). Jag har aldrig skrivit så mycket som när jag läste ”Eat, Pray, Love”.

Med trädgård, har jag upptäckt, är det tvärtom.

Som när jag var på spa i Hasseludden och de hade en så enormt inspirerande slänt. Jag tänker mig att grundjobbet kommer vara brutalt – typ det får inte finnas NÅT ogräs kvar. Men att när den är klar är den enkel.

SÅ HÄR SÅG SLÄNTEN UT:
Det var vinter, så det kan ju finnas grejer jag inte såg, och säkert vårblommor. Men för att vara en vinterodling är det en av de starkaste jag sett i Sverige (vilket egentligen inte säger så mycket, men ändå).
* Längst ner, närmast fönstret från där man såg trädgården, var marken täckt med ljust grus. Därefter kom några ormbunkar här och där.
* Marken, hela vägen upp till krönet, var täckt med slingrande murgröna, istället för gräs.
* Här och där i murgrönan stack det upp buskar som jag tror var havtorn. De brandgula bären på de kala kvistarna, mot den gröna murgrönan, var så sjukt fint.
* Där fanns ett litet träd med vita bär, som matchade de havtornen, men jag har aldrig sett det förut.
* Längst ner – en stod längst till vänster och en längst till höger – fanns och två små men täta bambubestånd.
* Längst bort, ovanför den högra bambubusken, reste sig en mäktig kopparrönn. När solen gick ner fick motljuset den fransiga, kopparröda barken att se självlysande ut.
* Det sista jag tänkte på var en liten, brant stig gjord av gatsten. Den började längst ner, där stigen 4-5 gatstenar bred, men sen smalnade snabbt av och blev bara en gatsten bred, och sen slukades den upp helt av murgrönan, på ett sätt som gjorde att slänten såg ännu mer dramatiskt brant ut.

Så jävla grym slänt, bara å kopiera rakt av!

Kommentera

