Såpopera…

Av skäl som vi kommer till om några veckor kanske så har jag plötsligen blivit intresserad av något som jag inte ägnat mig åt sen jag var liten:
– SÅPSKURNING!

Antingen så minns jag lite fel, eller så fick jag felaktiga instruktioner när jag var liten och knäskurade brystugan inför midsommar (hur gammal är jag!?). Men nu när jag läste på så är såpskurningen en process i flera steg. Så här tycker tidningen Byggnadskultur (och internet) att man gör:

1 a. Första gången du skurar ett obehandlat brädgolv börjar du med att blanda släckt målarkalk och vatten (1 del kalk till 5 delar vatten. 0,5 liter kalk räcker till 20-30 kvm golv).
1 b. Stryk ut kalkslammet på golvet med pensel eller svamp. Låt torka i minst 10 timmar.
1 c. Dammsug eller sopa bort överskottet.

Nu är det dags att såpskura för första gången.

2 a. Börja genom att fukta golvet med kallt vatten.
2 b. Blanda 1 del koncentrerad såpa, gjord på förtvålad lin- eller tallolja, med 2 delar vatten.
2 c. Fördela jämnt över golvet med en mopp. Använd svamp eller pensel i hörn och kantar.
2 d. Låt torka en timme.
2 e. Upprepa proceduren två gånger.

När det här är gjort, eller om du börjar med ett redan behandlat golv, såskura på följande sätt:

3 a. Fukta hela golvet med kallt vatten, eller arbeta i etapper, om du har ett väldigt stort golv.
3 b. Blanda 1 dl koncentrerad linojlesåpa (viss annan såpa ska tydligen kunna torka ut träet) i en halv hink kallt vatten.
3 c. Doppa din skurborste i såpvattnet och skura sen golvet, i plankornas riktning.
3 d. Torka upp skurvattnet med en mopp eller en skurtrasa.
3 e. Avsluta genom att skölja golvet rent från såpa med nytt, kallt vatten.

Här verkar jag ta en melankolisk paus i skurandet.

Här verkar jag ta en melankolisk paus i skurandet.

Kommentera

