Godaste portugiska frukten korad!

Det är – trumvirvel – japansk mispel!
Trädet är ungefär lika stort som ett äppelträd, men ännu vanligare, i alla fall i södra Portugal. Frukterna är små och gula, som mirabeller typ, och sjukt goda. Både söta och syrliga, men framför allt är det nåt med strukturen som gör att man bara vill äta en till, och en till och en till. OCH trädet kallas även loquat – vilket jag antar uttalas som kumquat, fast med ett ”lo” i början, men jag väljer helt enkelt att kalla det för lokatt, för lokatter är coola.

Jag har redan stoppat ett par frön i fickan, men det här är det som gör att jag tror att loquat kommer att vantrivas i Sverige:
Trädet blommar på hösten, sen mognar frukterna fram under vintern, och blir klara till våren (alltså nu, när vi är där). Det är inte en process som det svenska klimatet brukar tillåta.

Det blir helt enkelt till att bygga ett imaginärt orangeri vid mitt imaginära torp. Så, nu var det klart!

Kommentera

