Höstmat

Nu är lotten tvångsmässigt renplockad för i år, och jag har nu gått över till att känna likadant i affären. Spetskål, kålrabbi, pumpa – nån måste ta med sig alla de där grönsakerna hem, nu!
Därför har jag de senaste dagarna lagat höstmat så att spisen bågnat. Här är några av favoriterna.

BUTTERNUT-PUMPA PÅ TRE SÄTT

Det har ju varit total butternut-hajp senaste åren, och man vill ju inte missa en hajp, så i veckan släpade jag hem en femkilos-koloss. Planen var att göra en soppa, en pasta (den HÄR låter fantastisk) och sen kuba upp resten, rosta bitarna i ugnen och frysa in (om man inte rostar för hårt kan man sen använda bitarna precis som färsk pumpa). Men efter att jag ugnsrostat halva pumpaan var jag så trött på att skala att jag bestämde mig för att baka den andra halvan hel i ugnen. Receptet snodde jag från Jamie Olivier, han gör på en hel men jag gjorde på en halv, och det gick till ungefär så här:

  • Halvera butternut-pumpan och skrapa ur en del av fyllning i den solida delen av pumpan med en sked, så att pumpa-halvorna blir till två ekor.
  • Fräs det urgröpta pumpaköttet med lök, blötlagd svamp (spar lite av blötläggningsvattnet), soltorkade tomater och kryddor (till exempel chili, krossade korianderfrön och rosmarin).
  • Lägg till ris (jag använde risoni, och jag tror att det blir bättre) och rostade pinjenötter, tillsätt lite av svampvattnet och puttra i typ två minuter. Salt och peppra.
  • Lägg tillbaka allt i pumpakroppen, och tryck ihop de två halvorna igen.
  • Slå in i folie (eftersom jag gjorde en halv slog jag in den delen riktigt tajt i folie) och baka i ugnen på 225° i typ 1 timme.
Det var lite, lite ”skolbespisning försöker laga vegetariskt” över rätten (det var därför jag tog risoni istället för ris – mer classy) men smaken var god och extremt höstig.
Men den verkliga vinnaren var de rostade kuberna. Det enda jag gjorde var att köra runt dom med olja, salt och peppar och sen in i ugnen på typ 200° i nån halvtimme. Dom smakade ljuvligt, både nötigt (duh!) och väldigt sött utan att vara vara kvalmiga. Ytan blev krispig och nästan lite klibbig av pumpasocker. Yumm!
6 reaktioner på ”Höstmat

  1. Va glad jag är att jag hittat hit till din blogg! För den är ju otroligt bra.
    Jag är total newbie med det här med odling, men jag älskar det ändå. Vi har just fått en odlingslott och ska börja odla på riktig. Läser massa bra tips här hos dig.
    Fortsätt skriv så blir jag glad! Har du förresten nå tips på va man kan odla nu i höst? Vi tänkte jordärtskocka och vitlök.
    Hej från Tove

    Gilla

    • Men gud vad lyxigt att få vara helt ny och grön (ho ho) och ha allt härligt första-odlande framför sig!
      Vitlök är givet, så jävla tacksamt och jag har aldrig lyckats göra fel (vilket gör det till en unik gröda för mig). Kronärtskockorna kommer ni nog inte kunna skörda i år, men ställ dom på nåt ställe där ni vill ha dom kvar, så kommer dom tillbaka år efter år. Också sjukt tacksamma. Jag önskar lite att vi hade en blommande sort, bara för fint.
      Om ni vill ha överkurs så kan ni ju testa att så grejer som behöver stratifieras, typ salvia, lavendel, digitalis. Men då är det bäst att så på ett ställe man vet är ogräsfritt. Er lott kanske är snyggare hållen än vår, men första året hade vi ogräsinvasion i samtliga rabatter.

      Gilla

  2. Tack för tipsen. Visade sig att vi va lite sena med vår planering så när jag skulle köpa vitlök o jordärtskocka så var tydligen säsongen slut. Menade tanten på Plantagen iaf. Aja, vad tror du kan man köpa från vanlig matbuktik eller typ hötorgshallen/östermalmshallen och stoppa i jorden?

    Coolt med stratifiering, ska googla lite på det.

    Gilla

    • Äh, Plantagen är för posörer, lita inte på dom! Jag är också sent ute i år, men tänker beställa från odlarkungen Åke Truedsson. Jag kan scanna och skicka över hans beställningsformulär om du vill? Åke är analog, så man måste skicka brev till honom. Bara det.

      Gilla

  3. hej kära kusin…ser att vi trots att det var många år sedan vi sågs har ett gemensamt intresse vad det gäller växter o nattur…fins mer jag ser som vi har gemensamt…blir glad bara av att läsa din blogg…tack för att du här bjuder på den glädjen…vore kul i fall du skulle ha lust att höra av dej

    Gilla

Kommentera

