Världens bästa pak choi?

Nyskördad pak choi i november. Samt fem iskalla små fingrar.

Morgonfrosten smälte bara bort från bladen, och på eftermiddan såg de så här fina ut

Gud vilken lättnad att alla fick spel över Jordbruksverkets nya remiss, som i Svenskan imorse till exempel. Senaste veckan har jag nervös-tjattrat om frö så mycket att mannen inte ens låtsas lyssna längre.

Som den här magiska pak choien till exempel, från Runåberg. Det är den enda icke-hybrid jag hittat i sverige, och jag skördade den sista omgången för lite drygt en vecka sen. Fatta, färska bladgrönsaker i NOVEMBER! Stört. Jag älskar den. Lucky me att det inte är en hybrid, och att jag alltså rent teoretiskt skulle kunna ta frö ifrån den om remissen går igenom och alla härliga, konstiga fröer försvinner från marknaden.

4 reaktioner på ”Världens bästa pak choi?

  1. tänk att jag var ute i samma ärende imorse. har tyvärr inte hunnit lägga upp bilder än. jag sådde även mizuna (mitzuba) hos runåbergs som jag tagit 2 skördar av. har jag tur kan jag få en liten till av dem.
    pak choi är fantastiskt gott och lyxen är enorm att ha färska blad i november. i december är det grönkålen som skördas och snart blir det groddning.

    Gilla

  2. coolt vet ifan om jag tycker det är. mina grönsaker är lite dåliga på attityd. oavsett tycker jag du ska odla det nästa år. de flesta asiatiska bladväxterna är väldigt odlingsvärda. i år testade jag även choy sum men de hann att sätta balja innan jag skördade. de får gå som gröngödning.

    Gilla

    • Ut med lite spandex och nitar i trädgården så skärper dom till sig!
      Bildgooglade choy sum nu, och det liknar en bladgrönsak som jag åt i england för länge sen: på menyn stod det ”stir fried morning glory.” Det var sjukt gott. Måste odlas.

      Gilla

Kommentera

