Tie Me Up! Tie Me Down!

1

2
3
4
OK lyssna, i helgen byggde vi en spaljé! Och det var inte alls så läskigt som man tror. Det var faktiskt ganska lätt. I alla fall var det lätt att vara den som stod lutad mot huset, tittade över mannens axel och sa, ”Borde inte den där vara lite längre ditåt?”

Det var en solfjäderspaljé till en svartvinbärsbuske som vi kopierade ur fantastiska Kål & Krasse (hej Lena!) och så här gick det till:
  1. Vi la fyra platta plankor (störar? slår?) på var sida om en lite grövre och ungefär 60 cm längre, i formen av en solfjäder. Vi sket i att mäta så mycket, och försökte istället titta på busken för att se hur stor lutningen skulle vara.
  2. För att stödja upp alltihopa la vi två kortare, tunnare stumpar tvärsöver, en lång däruppe och en kort därnere, och spikade fast solfjädern i dom.
  3. Vi hamrade ner den långa pinnen i marken, tills dess att de kortare också stod stadigt, och sen fäste vi fem kraftiga och lämpliga vinbärsgrenar på formen.
  4. Det här kanske inte är den ultimata tiden, men jag vet att jag läst någonstans att man kan beskära vinbär på våren, så då gjorde jag det. För jag har inget tålamod. Först sa jag ”Förlåt om vi inte får några svarta vinbär i år,” till mannen, sen klippte jag bort det mesta utom de fem skotten, samt snyggade till dom så dom inte spretade spretade över varandra. Om det visar sig att det här funkar kommer jag klippa in dom ännu lite mer nästa år.
  5. Kvar nu är en snygg, lättplockad buske, och runt omkring den massor av mark som tidigare var helt i vinbärskaosets makt. Fem woho! av fem möjliga.
PS. Jag har också upptäckt att svensk vårsol kan vara det minst smickrande ljuset i världen. Det här var faktiskt en väldigt fin dag.
Okategoriserade

3 reaktioner på ”Tie Me Up! Tie Me Down!

Kommentera

