Aaaand We’re Off!



Gyllenbär, salvia, goji och sparris – hur modig är jag på en skala!?

Dom flesta tar flera år på sig innan de är färdiga, och dessutom fick jag alla frön gratis (egensamlade sparrisfrön, gyllenbär via Sesam, goji från Jonna och salvian var en present från RHS årliga fröinsamling i Wisley).
Dom andra, krusbladig persilja, holy basil och något jag valt att kalla ”mystisk ört” (jag fick fröna av min fågelskådande grannes iranska flickvän) fick följa med för att fylla upp.
Medan jag sådde kom jag att tänka på förra året igen. Nu står jag här med mina proffsiga, självvattnade frökrukor i min odlingspyramid. Förra året den här tiden hade jag precis köpt mitt första minidrivhus. Jag stod i kö på växtakuten och kände mig så där som man gör när man precis kommit in på universitet när man är liten, typ, ”herregud, låt dom inte komma på att jag inte hör hemma här!”
Framför mig i kön stod det en kille som nog var lite lik mig – ung vuxen, urban, älskar nya grejer, en reklambyrås drömkonsument helt enkelt. Under armen bar han minidrivhuset jag redan hade hemma, det där väldigt enkla, med blå botten och plasttak för att hålla fukten. När han kom till kassan frågade han ”Ok ok, men så hur mycket mer sprutt får plantorna egentligen av den här!?” Tjejen i butiken liksom bara tittade på honom och såg ut att försöka komma på var hon skulle börja med förklaringen.
Och jag log och kände att jag nog kunde lite, lite om växter.
2 reaktioner på ”Aaaand We’re Off!

  1. YAY! Jag är också igång. Mitt händer i badrummet. En stor lagerhylla med extra belysning. Jag kan ligga i badet och spana upp på hyllan och se hur saker gror. sweet!

    Gilla

Kommentera

