Keep Your Dreams

På vinterns första dag drömmer jag om kiwifrukt (eller Kivik-frukt, som en fantastisk äldre man på området kallar dom, Kivik med ”tji” alltså, som i äppelstaden. Jag älskar att saker som kiwi fortfarande kan vara exotiska).

I Sverige är Åke Truedssons minikiwi (Actinidia arguta) vanligast, tror jag i alla fall, men i England finns fler sorter.
Jag måste forska vidare lite, men som jag fattat det verka det som om kiwi Actinidia kolomikta borde växa och mogna bra i Sverige. Den får dessutom mäktiga blad.
Sorten Red Beauty (en hon-sort) mognar i augusti-september i England, och samma gäller för Tomoko, också en hona, som får extra fina, vit-rosa blad (fatta mäktigt, vit-rosa!). För att det ska bli nån frukt behövs ju en hane också, och Adam pollinerar alla andra kolomiktas.
Frukt ska komma inom tre år.
I sverige finns sorterna Oskar, Anna och Paula också, men Brittiska återförsäljare som har kolomikta är
00441803840776
00441248670232
00441509812121
Okategoriserade

Kommentera

