Bästa pumpareceptet


Igår blev drömmen verklighet. Efter en ojämn kamp mot sorken, rådjuret och vädret var det dags att tillaga den enda pumpan som på nåt sätt som fortfarande känns magiskt för mig blivit till ur marken.

Skulle den vara ihålig? Rutten? Skulle allt vara förgäves?
Vi tände ljus och jag skar försiktigt av toppen på den brandgula fotbollen (det är en New England Pie, vilket passar bra eftersom jag läser Den hemliga historien just nu). Köttet var ljusgult och mycket fast, kanske var den inte helt och hållet mogen, men till och med rå smakade den gott, som en söt squash litegrann.
Jag gröpte ur köttet med en melonkulare (ah nu fattar jag varför jag har träningsvärk idag!) och mannen, som är mer konstnärlig än mig, gjorde ett ondskefullt ansikte i skalet.
Och medan han fräste det ljusgula köttet drack jag rött vin och flottade ner fingrarna på fortfarande varma, ny-rostade, mjuka, oljiga pumpakärnor som smakade som hälsan själv.
Såhär ungefär var världens bästa pumparecept:
  • Fräs pumpaköttet i några minuter
  • Hacka ner schalottelök och vitlök och fräs vidare
  • Strö över kanel och muskot nöt, klicka i mascarpone (nu stod det i receptet att pumpan skulle ha fallit sönder, vilket vår inte gjorde, så vi hjälptes åt att mosa den och sniffa in kanelångorna)
  • Rör ner al dente-kokt pasta och låt allt puttra ihop
  • Strö över mer pecorino än du trodde var möjligt
  • Himla med ögonen mot varandra för att det är så sjukt gott och oväntat att kanel, muskot, pumpa och pecorino tillsammans stavas MATCH MADE IN HEAVEN
Åh, jag kan inte vänta till nästa år, och nästa pumpa!
Kommentera

