Dagens skörd

Om nån missat det så är jag numera tjänstledig. Det betyder att inget jag gör får kosta nåt. Så på lunchen igår gick jag ut till lotten och hämtade mat. Det här fick jag tag på.

  • Fröer från överblommade ringblommor, ska planteras igen nästa år. Vilka vinnare.
  • En liten bukett ringblommor som jag tänker äta upp vid passande tillfälle.
  • Mangold. It just keeps coming!
  • Rosenbönor. Dito.
  • Några blyga kvista vinterkyndel.
  • Stora sjok persilja.
  • En liten, gul lök, obetydligt större än när vi satte den för 4 månader sen.

Kokade de strimlade bönorna i ångkokare – världens bästa uppfinning – i 15 minuter. Gjorde pesto på persilja och pinje under tiden, och mjukade försiktigt upp lökringar i smör. Blandade ner de ångade bönorna i löksmöret tillsammans med salt, nymalen svartpeppar och kyndel. Fräste runt allt i nån minut och tog fram rostad potatis från igår. Slevade upp de heta bönorna över potatisen, och la en smältande klick pesto över.
Åh vilken efterkrigs-stämning, så härligt!

Okategoriserade

2 reaktioner på ”Dagens skörd

Kommentera

