Potayto Potahto PoYUMto!

Hälsingepappan var ju den som satte potatisen i jorden, och blasten sköt ur marken som om det inte fanns nån morgondag (mannen har sen dess försökt övertyga mig om att växter inte märker att jag är nervös när jag planterar, och därför växer sämre, utan att det faktiskt är så att potatis är den enda stensäkra grödan som finns i sverige).
Då, förra året, fick vi bara bottenskrapet från pot-hinken som står i källartrappen i Hälsingland, dom knölarna som inte hunnit ätas upp innan de fått både ögon och långa ben, och vi visste inte ens vilken sort det var. I år är planen följande:

  1. Sorter: jag funderar på att sätta en tidig sort, och en sen sort. ”Alla” säger att amandine är to die for, och den är tidig. Sen vill jag ha en sen sort, så att de mognar i olika omgångar.
  2. Grodd: bäst resultat blir det (”enligt uppgift”) om man lägger knölarna på fuktig jord, istället för i äggkartonger, tills de börjar skicka iväg vita antenner.
  3. I med skiten: i år ska jag inte plantera dill mellan raderna. Dillen, som ju ska vara medelsvår, var ännu en av få saker som växte som ogräs på vår lott, men det uppstår ett dilemma när man ska kupa. Vi gick en gyllene medelväg, där vi väntade med att kupa för att spara dillen, men till slut gav upp och kupade, med resultatet att potatisen ändå var grön på sina ställen, utan att vi för den skull hade nån dill till koket. Så går det när man är duktig på att fatta beslut.
  4. Kupa: 2-3 gånger under sommaren.
  5. Skörd: jag läste det spännande tipset att man ska ta bort blasten när potatisen är klar, men låta knölarna ligga kvar i jorden ett par veckor. Då utvecklar de ”vinterskinn” och håller sig längre.
Kommentera

